• Alfred Stevens, Die japanische Pariserin, 1872, Öl auf Leinwand, 150 x 105 cm, Musée des Beaux-Arts de La Boverie, Liège © Liège, Musée des Beaux-Arts – La Boverie
  • Claude Monet, Angler auf der Seine bei Poissy, 1882, Öl auf Leinwand, 59,8 x 81,7 cm, Belvedere, Wien © Belvedere, Wien, Foto: Johannes Stoll
  • Claude Monet, Waterloo Bridge, 1902, Öl auf Leinwand, 65 x 100 cm, Kunsthaus Zürich, Geschenk Walter Haefner, 1995 © Kunsthaus Zürich
  • Edgar Degas, Der Tanzunterricht, um 1873, Öl auf Leinwand, 47,6 x 62,2 cm © National Gallery of Art, Washington, Corcoran Collection (William A. Clark Collection)
  • Edgar Degas, Orchestermusiker, 1872, 69 x 49 cm, Öl auf Leinwand, Städtische Galerie Städel Museum, Frankfurt a.M. © Städel Museum - U. Edelmann - ARTOTHEK
  • Franz Marc, Die weiße Katze, 1912, Öl auf Karton, 48,8 x 60 cm, Kulturstiftung Sachsen-Anhalt – Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) © Foto: Punctum/Bertram Kober
  • Georges Lacombe, Die violette Welle, 1896/97, Öl auf Leinwand, 49 x 64 cm, The George Economou Collection © Odysseas Vaharides / Courtesy The George Economou Collection
  • Gustav Klimt, Silberfische (Nixen), um 1899, Öl auf Leinwand, 82 x 52 cm © Albertina Wien. Dauerleihgabe der Bank Austria
  • Katsushika Hokusai, Seltene Ansichten berühmter Brücken in verschiedenen Provinzen: Die achtteilige Brücke bei Mikawa, um 1831/32, Farbholzschnitt, 23 x 34,5 cm © Privatsammlung, Wien
  • Pierre Bonnard, Der Spaziergang der Ammen – Fiakerfries, 1894/97, Vierteiliger Wandschirm, Lithografien in fünf Farben, je 143 x 46 cm, Privatbesitz © Städel Museum, Frankfurt
  • Utagawa Hiroshige, Die 53 Stationen der Tokaido Landstraße: Numazu, Szene in der Abenddämmerung, um 1833/36, Farbholzschnitt, 24,5 x 38 cm © Privatsammlung, Wien
  • Vincent van Gogh, Schmetterlinge und Mohnblumen, 1889, Öl auf Leinwand, 35 x 25,5 cm © Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)
  • Alfred Stevens, Die japanische Pariserin, 1872, Öl auf Leinwand, 150 x 105 cm, Musée des Beaux-Arts de La Boverie, Liège © Liège, Musée des Beaux-Arts – La Boverie
  • Claude Monet, Angler auf der Seine bei Poissy, 1882, Öl auf Leinwand, 59,8 x 81,7 cm, Belvedere, Wien © Belvedere, Wien, Foto: Johannes Stoll
  • Claude Monet, Waterloo Bridge, 1902, Öl auf Leinwand, 65 x 100 cm, Kunsthaus Zürich, Geschenk Walter Haefner, 1995 © Kunsthaus Zürich
  • Edgar Degas, Der Tanzunterricht, um 1873, Öl auf Leinwand, 47,6 x 62,2 cm © National Gallery of Art, Washington, Corcoran Collection (William A. Clark Collection)
  • Edgar Degas, Orchestermusiker, 1872, 69 x 49 cm, Öl auf Leinwand, Städtische Galerie Städel Museum, Frankfurt a.M. © Städel Museum - U. Edelmann - ARTOTHEK
  • Franz Marc, Die weiße Katze, 1912, Öl auf Karton, 48,8 x 60 cm, Kulturstiftung Sachsen-Anhalt – Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) © Foto: Punctum/Bertram Kober
  • Georges Lacombe, Die violette Welle, 1896/97, Öl auf Leinwand, 49 x 64 cm, The George Economou Collection © Odysseas Vaharides / Courtesy The George Economou Collection
  • Gustav Klimt, Silberfische (Nixen), um 1899, Öl auf Leinwand, 82 x 52 cm © Albertina Wien. Dauerleihgabe der Bank Austria
  • Katsushika Hokusai, Seltene Ansichten berühmter Brücken in verschiedenen Provinzen: Die achtteilige Brücke bei Mikawa, um 1831/32, Farbholzschnitt, 23 x 34,5 cm © Privatsammlung, Wien
  • Pierre Bonnard, Der Spaziergang der Ammen – Fiakerfries, 1894/97, Vierteiliger Wandschirm, Lithografien in fünf Farben, je 143 x 46 cm, Privatbesitz © Städel Museum, Frankfurt
  • Utagawa Hiroshige, Die 53 Stationen der Tokaido Landstraße: Numazu, Szene in der Abenddämmerung, um 1833/36, Farbholzschnitt, 24,5 x 38 cm © Privatsammlung, Wien
  • Vincent van Gogh, Schmetterlinge und Mohnblumen, 1889, Öl auf Leinwand, 35 x 25,5 cm © Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Fascination Japan

Monet · Van Gogh · Klimt

10.10.2018 – 20.1.2019

The 2018 autumn exhibition in the Kunstforum is devoted to “Japomanie” – the West’s passion for the aesthetics and world of images of the Far East. The exhibition traces its development, starting with the fascination for the exotic and the new and the first stirrings in the 1860s to long after the turn of the century, to its amalgamation into the form vocabulary of Western painting and the influence of its aesthetics on the development of modernism around 1900.

Ever since the 1860s, the elegant and exotic aesthetics of the everyday utensils, the exquisite textiles and most of all the fantastical and richly luminous narrative ukiyo-e – the colour woodcuts – had been invading the European market and fulfilling the public’s yearning for unknown culture and a new vision of aesthetics.

Artists were in the forefront, collecting and integrating the extraordinary form vocabulary of the ukiyo-e and their astonishing themes and motifs into their visual imagery. Monet, Manet, Van Gogh and Degas were the first, followed by the younger artists – Toulouse-Lautrec, Bonnard, Vuillard and Vallotton, also Marc and Kandinsky, to name only the most important.

Launching out from Paris, Japomanie conquered the whole of Europe – also in Austria, after the impact of the Vienna World Fair in 1873, it triggered a genuine hype surrounding the aesthetics of the Far East, which inspired such artists as Gustav Klimt and Egon Schiele.

Subsequently the ideas from the Far East evolved into independent interpretations and realisations in a new language of forms that heralded the approaching modernism of the twentieth century – in which the trends towards abstraction, towards breaking loose from the conventional pictorial space, took their own autonomous development.

The exhibition includes not only paintings and printed graphics, but also objects and furniture, juxtaposing Japanese woodcuts, screens and artefacts to European works influenced by the aesthetics of the Far East, including by Claude Monet, Edgar Degas, Gustav Klimt, Henri de Toulouse-Lautrec, the Nabis and the Blauer Reiter group. Around a hundred exhibits from international public and private collections present a wide-ranging overview of the phenomenon of “Japonisme” that spread throughout Europe from the late nineteenth century to the dawn of the avant-garde movements.

 

Curator: Evelyn Benesch  

back